Laurentiu Balcan

Imitatie fara inspiratie

21 comentarii

Se pare ca imitatia este considerata un flagel al secolului 21. Se dau inca lupte grele pentru recunoasterea  si pentru protejarea dreptului de autor. Cu toate acestea, lucrurile imitate se vor revarsa asupra noastra ca o avalansa de primavara. Imi spunea recent o sora in varsta, cu lehamite in glas, ca a cumparat un CD cu muzica de la un frate cantaret care umbla prin biserici sa slujeasca. Cand sora a pus CD-ul nu se auzea nimic. Nik! CD-ul, in valoare de 2 lei, dar pe care a platit 15 lei era gol golut. O imitatie ieftina si pagubitoare.

Ne place sa imitam. Este mult mai ieftin si mai confortabil. Nu trebuie sa ne batem capul prea mult ca  sa “inventam” ceva autentic. Ne uitam la altii si imitam ceea ce fac ei. Ca e bine, ca e rau, daca X are succes, hopa si noi cu imitatia.

Ii imitam pe predicatori, le copiem stilul, tonalitatea, chiar si predicile. Este celebra intamplarea cu predicatorul care reproducea intru totul predicile lui Iosif Ton. La un moment dat a spus “pe cand eram student la Oxford…” Imitatiile distrug inspiratia si ne saracesc creativitatea. Nu putem aprinde un foc sfant in Templul lui Dumnezeu atata timp cat “cadelnitile” noastre sunt pline cu foc strain, cu imitatii ieftine.

I-am imitat pe cei de la Hilsong pana la paroxism. A fost o vreme cand bisericile, si in special tinerii, sufereau de pandemia Hilsong. Ne-am uitat la Michael Smith, ne-a placut,  l-am tradus in romaneste si ii cantam cantarile … fara drepturi de autor. S-a tradus atat de mult si “vedetele” noastre au vandut ceea ce au furat de la altii, incat am uitat sa mai creem romaneste si sa ne aducem propria contributie la spectacolul Imparatiei.

L-am vazut pe Kaka dandu-si tricolul jos si aratandu-ne  “I belong to Jesus” si ne-am facut si noi tricouri si bratari cu “I belong to Jesus”. Mainile tinerilor nostri sunt incatusate cu bratari pe care sunt incrustate tot felul de mesaje. Pozitive, bineinteles. N-am vazut pe nimeni cu o bratara pe care sa scrie “Sunt un mare pacatos, Doamne ai mila de mine.” Imitatii care nu sunt de nici un folos in “gadilirea firii pamantesti.”

O chestie interesanta e ca la inchinare, cand se ridica mainile spre cer, impungem cu degetul aratator cerul. Asa fac cei ce se inchina la concertele lui Michael Smith, asa fac si tinerii care merg la Peniel, asa faca toti cei ce i-au vazut pe altii impungand cerul si care cred ca e un gest tare interesant. De ce impungem cerul cu aratatorul? Exact asa fac si rokerii, doar ca mai adauga si degetul mic cand impung cerul. Imitam fara sa ne gandim, chiar daca devenim penibili uneori.

Prin ’92 era in voga fenomenul caderilor in duhul. Venise pe la noi un misionar din Anglia si se tot ruga sa pice lumea pe spate. Dar nimeni nu pica. Ce a facut individul? S-a rugat pentru traducatoarea lui, care mai cazuse pe spate in duhul si dupa ce lumea a vazut ce trebuie sa se intample au inceput sa cada … in duhul. Imitatii ieftine si periculoase.

Nu stiu daca vom fi vreodata imuni la imitatii – nici macar eu nu stiu cat de mult imit ceea ce vad ca fac altii – dar cel putin ar trebui sa constientizam ca nu-l putem onora pe Dumnezeu cu imitatii. Dumnezeu merita o inchinare originala, intr-un duh nou si dintr-o inima curata.

Author: laurentiu balcan

Fiecare vede ceea ce pari, dar putini isi dau seama ce esti in realitate. Fii ceea ce esti!

21 thoughts on “Imitatie fara inspiratie

  1. Poate ca cei mai faimosi IMITATORI din Noul Testament i-i gasim in Fp. Ap. 19: 13-19, cei doi fii ai lui Sceva. N-aveau nimic de-a face cu Originalul, dar si-au incercat ”norocul” si au patit-o rau de tot. Parerea mea este ca singurul pe care avem voie sa-L imitam este Domnul Isus.

  2. hai sa nu fim asa de acizi! Nu trebuie sa credem ca noi am pus coada la pruna. Am cantat din aceeasi harfa a oastei Domnului ani la rand. Acum avem inspiratie din afara. Va veni vremea cand vom compune si noi, sunt sigur. Eu zic ca nu e neaparat rau ca le copiem cantarile unora ca Hillsong, Delirious?, etc. Parerea mea e ca ne putem bucura de munca unora, asa cum un predicator ia de pe ici de pe colo si isi face predica. Daca tii sa fii o suta de precente original nu stiu daca nu e mandrie si dara ar iesi ceva… Oricum, sa faci o piesa de la Hillsong asa cum trebuie necesita munca cu trupa de inchinare. Munca multa!

    • Putem canta Hillsong si Delirios cat vrem. Daca e frumos, si melodios, poate fi dat mai departe. Dar nu trebuie sa uitam cine suntem. Noi ne substituim lor. Le imitam gesturile, apucaturile, tonalitatea. NU merge asa. Daca apare si pe la noi un Michael Jakson pocait prinzandu-se de “comoara”, nu e exclus sa-i vedem pe “fani” facand la fel.
      Nu noi am pus coada la pruna, dar noi putem manca pruna cum se mananca pe la noi, nu cum se mananca pe la ei.

      • ce tare raspuns.. ! Asa este.. lipsa de originalitate…. eu cred ca cei care sunt asa.., sunt din cauza ca sunt copii la minte… lipsa de maturitate comporta astfel de lucruri… cand eram mic imitam pe aiai mari.. acum.. sunt eu… si incerc sa fac bine ceea ce fac.. in toate!

  3. Cred ca traim vremurile in care imitatiile sunt apreciate. Dar cind tu cel care copii lucrarea altuia in proportie majoritara in lucrarea ta, cum poti spune ca slujesti sub calauzirea Duhului, cind de fapt arati prin slujire ai o calauzire de a doua mana. Dar ca in orice lucrare exista si o a doua parte, ceea caruia i se adreseaza mesajul . Aceasta din urma e formata din noi, copiii Domnului ajunsi prin harul Lui la o maturitate mai mult sau mai putin profunda. Care e comportamentul nostru, apreciem copiile fratilor nostri slujitori sau depunctam intr-un mod clar si concis acest mod de a sluji. Nu sunt impotriva studiului dar studiul inseamna interpretare, adaptare la cerintele auditoriului si mai mult decit orice inseamna sa cauti prin studiu raspunsuri la problematica auditoriului. Dar cu toate acestea ce ne ramine de facut, noi privim la ei , ne credem neputinciosi, si nu luam nici o atitudine.

    • Poti sa predici Biblia fara sa o studiezi, danut? Tot ceea ce spunem noi despre Biblie e interpretare. Sa dea Bunul Dumnezeu ca interpretarile noastre sa fie corecte.

      • Amin.. D-zeu cred ca este deacort cu studiul Bibliei, dar este imp ca scopul sa fie cunoasterea Lui ( si D-zeu se lasa gasit de cine il cauta) si nu slava personala… atunci ai si inspiratzie divina in predica si calauzire… pt ca lumina Sa straluceste in astfel de persoane.

  4. Consider ca tot ce e bun se poate adapta la nevoile noastre.
    Desigur atunci cand nu suntem vegheatori si cand la randul nostru nu putem aduce ceva nou si bun (adevarat) putem da in boala “imitatiei” rau de tot, iar atunci numai pocainta ne mai poate salva.
    Sunt de acord in limitele bunului simt cu Murphy care a zis: “A fura de la unul singur e plagiat, a fura de la mai multi e munca de cercetare”.
    Fr Pustan a zis in una din cartile sale: “Sunt un consumator de schite de predici din cartile aparute pe piata. De aceea nu mi-e jena sa va spun ca nu trebuie sa ne tinem predicile sub perna de frica de a nu ajunge in mainile concurentei. E vremea iliesciana a “transparentei”.

  5. Adevarat ca se copiaza totul in ziua de azi …
    Eu sunt ortodocsa si as avea o intrebare daca se poate,care nu are nicio legatura cu subiectul acesta,dar o postez aici cu gandul ca imi vei raspunde :)!In ultimul timp am devenit foarte interesata de diferitele religii ale lumii,daca pot spune asa.
    In Cultul Penticostal se face semnul Sfintei Cruci?Daca da,cum?
    Dumnezeu sa te binecuvanteze!
    Si sa-i binecuvanteze chiar si pe cei mai pacatosi!

  6. Frate Laurentiu ai dreptatate, dar la baza interpretarilor cred ca e necesar un studiu prin care sa reusesti sa faci o interpretare cit mai corecta cu cadrul scriptural al textului. Eu am fost si sunt intotdeauna atras de a intelege pirghia launtrica ce determina un astfel de comportament. Daca ne implicam in aceasta analiza raspunsurile gasite vor fi de tipul au fost binecuvintati prin astfel de comportamente vom fi noi sau el a avut succes asa poate asa am sa ma si eu sau ce e rau in ceea ce spun sau ce nu e din Biblie, in concluzie se urmareste mereu faza finala “rezultatul” uitind scopul slujiri zidirea omului in Dumnezeu. Cred ca numirea fratilor fara chemare in slujire are drept consecinta astfel de comportamente asta in cazul slujitorilor iar in cazul maselor crestine un motiv e lipsa de indentitate sau cultivarea cultului falsei smerenii pina in faza de nu a mai face nimic de teama sa nu te acuze de prea multa personalitate. Uitam adesea ca Tatal ne-a chemat la o viata activa roditoare, noi trebuie sa investim dinarul nostru personal pentru al spori, eu sunt mladita si eu trebuie sa strugurele meu copt, dar ca sa se coaca trebuie sa trec prin toate fazele de crestere. Azi gasim acest nou curent de a copia fructul copt al altuia pe ramura noasra. Eu nu doresc sa caut un vinovat ci doresc sa se inteleaga ca ascultarea si implinirea voi Tatalui e un drum unic dar in acelasi timp divers pentru fiecare suflet care e scris in cartea vietii.. incerc sa inteleg cum se ajunge la aceste imitatii ieftine, inteleg pe cel care incearca sa cistige un banut in plus are motivele lui chiar daca nu sunt ale lui Dumnezeu si din acest motiv nu pot fi de acor cu el, dar masele de tineri care copie gestica, mimica,salutul, hainele pina la unii si modul de adresare a fratilor ce Dumnezeu le-a zidit numele nu il pot intelege. Eu am trecut de aceea virsta, am aproape 40 de ani, dar ceea ce am inteles ca eu pe Pamint dar si in Imaparatia lui Dumnezue sunt unic am o chemare unica pentru mine din partea Tatalui si un singur mod de a ai aduce rod. Asta nu inseamna ca nu ma intereseaza ce se intimpla in lumea crestina, cum au ajunsi roditori alti frati, ma intereseaza dar intotdeuna caut ca lucrarea mea sa fie inobilata de originalitatea chemarii si nu de copii. Frica de esec este si acesta un mare obstacol in fata originaliatii, dar cu toate astea cred ca inchinarea intr-o smerenia adevaraa si sincera inaintea lui Dumnzeu dar si inima noastra face sa putem trece intotdeauna si peste acest obstacol.

  7. Frate Laurentiu am mai intilnit cazuri cind textul scriptural ce forma baza indemnurilor era interpretat corect dar nu raspundea, indemnuri frumoase, corecte contextual, erau bine explicate in cadrul capitolului, al cartii si bine argumentate scriptural dar nu erau aceste indemnuri necesare adunarii, ea avea nevoie de altceva , alta era durerea ei, cred ca slujitor al Domnlui ar trebui sa ia ochii deschisi sa vezi durerea trupului, sa pui un diagnostic corect si sa dai medicamentatia care poarta vindecare, altfel trupul incet incet moare.
    Te rog nu mi-o lua in nume de rau, te iubesc in Domnul si prin problemele pe care le ridici sunt incredintat ca ia o inima smerita si ascultatoare inaintea Dumnezeului nostru.

  8. Am auzit si eu de intamplarea cu predica lui Ton dar bine ca n-a patit ca Spurgeon.

    A fost invitat sa predice intr-un loc unde slujea Mr. Medhurst, unul din primii lui studenti ai Colegiului Biblic.
    Dupa serviciul divin a surprins discutia dintre doua surori ce ieseau din adunare.
    – Ei, cum ti-a placut Mr. Spurgeon?
    – Oh, mi-a placut, dar mi-ar fi placut mai mult daca nu l-ar fi imitat atat de mult pe scumpul nostru Mr. Medhurst.

  9. Cred ca situatia semnalata aici seamana foarte mult cu situatia in care evreii au venit la Samuel sa ceara un imparat “cum au toate celelalte neamuri”. Nu ca aveau nevoie de imparat, nu ca au ajuns la conluzia ca asta e solutia problemei (“fii tai nu-ti calca pe urme”) ci doar ca sa fie in rand cu ceilalti.
    Asa si noi, nu ca muzica Hillsong sau MW Smith e mai spirituala decat a lui Moldoveanu de ex., ci pt ca vrem sa fim in rand cu ceilalti, din USA Australia etc.
    Din pacate rezultatul in ce-i priveste pe evrei a fost ca au capatat un rege care tinea la imaginea sa mai mult decat la orice.
    Nu vi se pare ca si noi, cu toate preluarile pe nemestecate a tot felul de idei de colo si colo, am obtinut tot numai o poza frumoasa dar lispita de substanta reala. Ridicam mainile pt ca i-am vazut pe “aia” ca le ridica, etc.
    Nu ca ar fi rau sa ridicam mainile, dar daca o facem doar imitand e un mare bai.
    Doamne ajuta-ne sa fim integri si sa-ti slujim cu inima curata si sincera, fara imitatii si dorinte de a fi ca “ceilalti”.
    Cred ca putem sa ne inchinam la fel de bine cantand o cantare de la MW Smith sau de la Moldoveanu, sau de la orice alt compozitor roman mai recent ( si sunt destui). Problema e inchinarea sa fie “in duh si in adevar”. Si apoi suportul muzical sa fie adecvat.

  10. Foarte bun articolul! Dar totusi, echilibrul este inca rupt. Unde este modelul original? De ce nu ni se exemplifica standardul biblic? Sunt doar lucruri vagi si generale. Nu credeti ca ar trebui o reforma in biserica? Generatia care a preluat stafeta este in general formata din cei ce s-au nascut in familii de credinciosi. Cei de dupa revolutie habar n-au ce inseamna prigoana. Ei s-au “convertit” la foc de tabara, altii s-au pocait in timp ce faceau “salturi si culacat” in armata.
    Parerea mea este ca am luat-o pe un drum gresit rau de tot. Intoarcerea la cuvant, la originalul bisericii primare, la invatura Domnului Isus si a apostolilor.
    Nu stiu ce parere aveti, dar unii dau tot felul de modele, am intalnit si eu un om al lui Dumnezeu cu un mesaj simplu si unic care mi-a schimbat mentalitatea deficitara. Este vorba de fratele Zac Poonen, viziteaza regulat America, Europa inclusiv Romania. Se pare ca Dumnezeu a inceput o lucrare de reforma spirituala in biserici prin el.
    Ce parere aveti frate Laurentiu, intotdeauna puneti un diagnostic corect, dar medicamentul lipseste aproape cu desavarsire. Va place doar sa constatati ce ne prabusim in cadere libera si intretineti discutii cu scop de afirmare, sau doriti sa ajutati pe cei ce suspina si sufera dupa eliberare?
    Deci care este solutia, pe cine imitam, care este originalul, sintem pregatiti pentru o reforma spirituala?

    • Am prezentat multe solutii, christianus. Nu sar de fiecare data cu cate o solutie pentru ca VOI sunteti cei ce trebuie sa gasiti solutii. Solutii care sa se aplice la voi.
      Eu nu sunt un reformator. Eu doar expun niste puncte de vedere si incerc sa-i determin pe altii la actiune. Pe cine imitam? Nu cred ca ai nevoie de raspuns. Raspunsul il cunoastem cu totii. Dar suntem gata sa-i imitam pe apostoli? Suntem gata sa platim pretul? Iata intrebarea care ne arde la suflet.

      • :)) ce tare!! imi plac rasp astea! asa este! in fine mie imi plac hillsong… si nu numai.. dar nu din nevoia de “fi in pas cu ceilalti” ci fiinca sunt f buni in ceea ce fac.. au cantari deosebite! D-zeu sa ne dea o inima predata si smerita!

  11. Foarte adevarat articolul. Te-ar deranja daca as cita unele fragmente din acest articol pe blogul meu? Mi se pare dea dreptul interesant subiectul. Fie ca recunoastem, fie ca nu, cu totii suntem implicati in “piraterie”.

  12. In primul rind treaba cu privire la dreptul de autor in lucrurile spirituale trebuie clarificata in ce conditii poate cineva sa-si impuna acest lucru .
    In principiu pentru creatiile spirituale nu exista drept de autor . Insa in conditiile in care cineva se apuca sa multiplice un material cu conotatii spirituale , cum ar fi : o carte de cintari , un album muzical , o predica , o carte scrisa , cu scopul de a face bani cu un material pe care el nu l-a creeat , atunci lucru e limpede ca se intra in sfera unui pacat .
    Vreau sa mentionez inca odata ca subiectul se refera la lucrurile lui Dumnezeu . Deci , daca eu primesc o cintare de la Duhul Sfint , atit textual cit si linie melodica sau daca primesc o predica tot de la Duhul Sfint , pot eu sa ma ridic si sa pun drept de autor pe ceva ce nu-mi apartine ? Pai cum pot sa pun eu drept de autor pe ceva ce am primit de la Duhul Sfint cu scop de evanghelizare ? Asta m-i se pare o absurditate .
    Cum poate sa pretinda cineva bani pentru o cintare sau pentru un album de cintari , care au fost create pentru slava lui Dumnezeu si pe care le-a primit tot de la Dumnezeu prin calauzirea Duhului Sfint ? Asta este o anomalie . Pentru toate lucrurile spirituale trebuie creeat cadru ca ele sa fie raspindite fara costuri in masura in care este cu putinta , astfel eliminindu-se piedica de raspindire cu grad ridicat a lucrurilor spirituale care pot ajuta oamenii sa se intoarca la Dumnezeu .

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 163 other followers