jump to navigation

CONSTIINTA MEA PROTESTEAZA septembrie 21, 2007

Posted by laurentiu in Protest.
Tags: , , , , , , , , ,
trackback

In data de 8-9 August, Consiliul Bisericesc al Cultului Penticostal  a emis o hotarare intitulata “Principii si directii pentru intarirea disciplinei si climatului duhovnicesc in biserici”. Hotararea aceasta incearca sa reglementeze aspecte practice ale vietii bisericesti precum imbracamintea, aranjarea parului, purtarea podoabelor, muzica, manifestarile artistice, etc. Se doreste ca aceasta hotarare sa fie  aplicata in bisericile locale de catre fiecare pastor, bineinteles asteptandu-se ca disciplina si climatul bisericesc sa se schimbe radical.

Protestez impotriva unor aspecte ale deciziei, pe care le voi mentiona mai jos si mentionez ca acesta nu este un protest impotriva Consiliului Bisericesc, ci un protest impotriva tendintei de interventie  autoritara “de la centru” in bisericile locale, tendinta care anuleaza un principiu fundamental al eclesioligiei noastre, unitatea in diversitate. Fiecare biserica este chemata sa-si analizeze marturia si relevanta culturala in functie de maturitatea si caracteristica ei locala. Biserica locala este autonoma si trebuie sa decida ce principii intaresc disciplina si climatul ei duhovnicesc, bazata pe principiile Bibliei. Protestez impotriva faptului ca ni se cere noua, pastorilor locali,  sa aplicam aceste reguli, fara a fi consultati in prealabil, si fara a ni se da posibilitatea (cu exceptia regulii privind verigheta!) sa decidem la nivel local daca ele sunt relevante sau nu.

Mi se pare o lipsa de obiectivitate ca aceasta chemare a credinciosilor penticostali la cumpatare si simplitate sa fie inteleasa in primul rand prin prisma imbracamintei si sa nu fie urmata de exemplul practic al liderilor penticostali. Simplitatea cuprinde fiecare aspect al vietii  noastre. Daca vrem sa fim simpli si cumpatati trebuie sa ne referim si la aspecte mai sensibile ale vietii noastre. Ce masini conducem? In ce case locuim? Ce venituri lunare avem? Care este nivelul nostru de trai in comparatie cu majoritatea credinciosilor penticostalilor? Nu putem aplica simplitatea si cumpatarea doar la imbracaminte si la alte lucruri superficiale. Procedand asa nu facem altceva decat sa ne amagim constiinta, uitandu-ne in oglinda de pe hol si nu in inima noastra.  Chemarea la “solemnitate” in imbracaminte poate deveni un fariseism otravitor. Domnul Isus ne-a invatat ca adevarata evlavie e cea a inimii, iar evlavia exterioara poate deveni fatarnicie. Este drept ca unele persoane exagereaza in aceasta privinta, comportandu-se intr un mod inadecvat, dar cazurile acestea particulare, pe care fiecare pastor local ar trebui sa le rezolve,  nu justifica hotararea generala a Consiliului Bisericesc.

Nu am crezut ca voi trai sa vad liste de reguli pe care noi, pastorii, sa le aplicam in biserica. Am crezut ca ne-am maturizat si ne-am stabilit teluri mai inalte decat “croitor”, sau “critic de moda”. Bineinteles ca Biblia ne cheama la decenta, relevanta si cumpatare, dar acestea trebuie intelese in contextul libertatii crestine. Toti credinciosii ar trebui sa fie impotriva vulgaritatii si exagerarii in imbracaminte, dar cand noi incercam sa scoatem blugii si tricourile  din vestimentatia unui crestin, pentru ca ar fi indecente, dovedim ca nu intelegem ce e evlavia. Inca nu pot pricepe, de ce e mai evlavios cel care poarta pantaloni din lana, decat unul care poarte blugi? Uniformitatea in imbracaminte este o himera.  Unde e libertatea? Unde e unitatea in diversitate? Cine imi poate dovedi ca blugii sunt o imbracaminte indecenta si profana?

Deasemenea, conform hotararii, trebuie sa imi decupez de pe tricouri si de pe bluze inscrisurile, pentru ca ar fi indecente. Cine stabileste ce culori sunt stridente si ce culori nu sunt stridente? Deja imi imaginez un cortegiu funerar, toti in haine solemne, de culori inchise, mergand Duminica de Duminica la slujbele bisericilor noastre. Ma gandesc ca daca vom aplica aceasta hotarare va trebuie sa-i scoatem pe Iosif si pe Isaac, fiul lui Avraam, din cer, pentru ca unul a avut curajul sa faca o haina pestrita (colorata), iar celalalt a avut tupeul sa o poarte (iertati-ma ca sunt ironic!).  

Cine stabileste care culori la par sunt naturale si care nu? Cine stabileste ce frizuri sunt excentrice si stridente? La ce ne raportam cand incercam sa stabilim diferenta dintre acceptabil si inacceptabil?

Personal sunt impotriva oricarei forme excentrice de comportament, dar pentru a fi obiectiv trebuie sa-mi recunosc subiectivitatea! E deplorabil ca o biserica sa-si zideasca moralitatea pe reguli si nu pe viata Duhului care trebuie sa se manifeste in ea. E o ofensa adusa libertatii duhovnicesti  sa crezi ca aceste reguli vor imbunatati climatul bisericesc. Pretentia ca aceasta hotarare trebuie pusa in practica “pe langa celelalte norme biblice de conduita morala si spirituala”, este o dovada clara de aristrocratie bisericeasca, de papalitate infantila , care are drept  scop transferarea autoritatii bisericesti unui grup de clerici avizi de putere.

Christian Schwarz unul dintre cei mai mari experti mondiali in cresterea Bisericii, dupa ce a studia peste 1.000 de biserici, din 32 de tari, de pe toate continentele, printre altele a ajuns si la concluzia ca: “Am observat ca bisericile care au o tendinta spre legalism (unde a fi crestin inseamna a avea doctrina corecta, coduri morale, inscris in registru de membri, etc.) pasiunea spirituala e de obicei sub medie.” Realitatea dureroasa e ca se cauta cu disperare substituenti care sa inlocuiasca prezenta Duhului in bisericile noastre, nu mai avem pasiune pentru D-zeu! Ne pierdem marturia datorita lipsei noastre de spiritualitate si evlavie a inimii. Acolo trebuie sa mergem si sa ne schimbam. Ce facem noi ca tinerii si membrii bisericilor noastre sa aiba o viata spirituala bazata pe  o relatie vie cu D-zeul harului? Ce facem noi ca sa ridicam oameni  dedicati lui D-zeu? Cum ii vom castiga noi pe golanii de pe strada si pe smecherii din licee si universitati? Cum ii vom castiga noi pe rockerii care se drogheaza si  cauta cu disperare fericirea acolo unde e moarte? Cantandu-le muzica populara? Haideti sa  fim seriosi! Nu-mi place rockul si nu-mi plac nici ritmurile agresive, dar trebuie sa recunosc obiectiv ca  multi tineri s-au intors la Domnul ascultand rock crestin, si o multime de fosti golani l-au cunoscut pe Domnul ascultand hip-hop crestin. Stilul nu e altceva decat ambalajul in care se imbraca mesajul datator de viata. Relevanta subculturala depaseste gusturile personale. Sunt mai interesat de sufletul unui om pierdut decat de gusturile mele!

Sunt consternat de faptul ca membrii Consiliului Bisericesc resping o metoda de evanghelizare relevanta cultural si extrem de eficienta. “Consiliul Bisericesc respinge pantomimele, scenetele, filmele artistice, dansurile si coregrafia ca mijloace potrivite pentru inchinare si evanghelizare.” Oare chiar am uitat ca impactul vizual este extrem de important in evanghelizare? Pai tocmai acesta a fost motivul pentru care a folosit Domnul Isus pildele (un fel de scenete) ca metoda de transmitere a Evangheliei. Mesajul nu se schimba niciodata, mijloacele da! Iar daca exprimarile artistice imi deschid usa pentru a transmite Evanghelia, unde e indecenta si lipsa de evlavie? Ce facem in aceste conditii cu  filmul “Isus” pe care majoritatea bisericilor l-au difuzat?

Bineinteles ca in hotararea  Consiliului Bisericesc sunt mentionate si lucruri pozitive pe care fiecare credincios ar trebui sa le practice. Daca Consiliul Bisericesc ar fi recomandat aceste hotarari bisericilor, asa cum specifica Statutul de Organizare si functionare al Cultului Penticostal, articolul 80, aliniatul 6, litera d, toti pastorii ar fi apreciat demersul fratilor nostri. Dar din moment ce se incearca implementarea acestor reguli, indiferent de parerea pastorilor locali, situatia devine tensionata.  Provocarea care ne sta in fata este colosala, suntem chemati intr-adevar la cumpatare si sacralitate, suntem chemati sa devenim ca Isus, dar nu pe fondul directivelor  restrictioniste, ci pe fondul vietii duhovnicesti care izvoraste dintr-o inima sincera. Schimbati continutul, iar amblajul il va pune in evidenta!

Pe fondul acuzatiilor de coruptie in care sunt implicati o parte din liderii penticostali, aceasta hotarare vine ca un “praf in ochii gloatelor”. Suntem orbiti de asa zisa dorinta de sfintenie si de reforma, pentru a nu vedea butoiul de pulbere pe care sta conducerea Cultului Penticostal. 

Va chem pe toti la relevanta si obiectivitate, traiti o viata sfanta pentru ca sunteti copiii lui D-zeu, dar in acelasi timp fiti  liberi in Hristos!

Comentarii»

1. vali - septembrie 29, 2007

Mai bine intelepciune si pocainta, decat forme. Mai bine o inchinare simpla si smerita decat forme si pozari ritualice.
mai bine o biserica simpla, ascunsa de pasii “marilor” decat multe temple zidite de maini omenesti.
si mai bine ascult de Hristos decat de ei.

Isus a dat o porunca inainte de inaltare la cer “Ioan 15:12 Aceasta este porunca Mea: să vă iubiţi unii pe alţii, cum v’am iubit Eu.”
Simplu. fara forme clasice.
Pana la urma, dragostea acopera o sumedenie de pacate si tot ea ne cere sfintenie. [adica lepadarea pacatului, unirea cu Hristos si dragoste pt aproapele].

dar intr-un final inteleg mai bine, ca asa trebuie sa se intample, pt a se grabi venirea Domnului Isus.

Ps 39:7 Acum, Doamne, ce mai pot nădăjdui eu? În Tine îmi este nădejdea 99:8 Izbăveşte-mă de toate fărădelegile mele! Nu mă face de ocara celui nebun! 39:9 Stau mut, nu deschid gura, căci Tu lucrezi.

ma dezgusta orice incercare a lor de a poza in crestini mai sfinti decat sfantul Petrru, si ma socheaza atitudinea lor de a-si pensa pacatele in astfel de “discursuri” aberante.
Si ma intreb, cat va mai dura pana vom deveni condusi ca robotii de o mana de 7 oameni, care au creiere in supradoze de “pocainta ratata”.

ma dezic de orice porunca de-a lor, si accept smerit sa-l iubesc pe Hristos si sa-l urmez cum imi va trasa El.

2. vasile - octombrie 10, 2007

CINEVA DIN DIASPORA!Nestiind cui sa ma adresez (cui sa cer ajutor)pentru problema mare care este in biserici la ora actuala mai ales cele din diaspora si vazand ca voi capii o mai inrautatiti prin ,,legile,, care le trimiteti bisericilor de pretutindeni impunandu-le sa fie citite si puse in practica.As vrea mai intai sa va intreb voi stiti cum traiesc pocaitii aici?Nu vorbim de cei de pe ultimile randuri care mai vin si ei din cand in cand si stau si asculta si apoi pleaca.Vorbim de cei care au incheiat un legamant in apa, se falesc ca au primit Duhul Sfant,fac anumite slujbe in biserici chiar si Prezbiteri,Pastori,Frati din comitet, etc.Traiesc printre ei in fiecare zi si vad cu ochii mei lucruri de care ma cutremur.Frati care isi deschid o afacere ca sa lucreze pe cont propriu ,mint la orice imprejurare( Statul si angajatii),fura cat se poate pana asi bocancii din picioarele colegului de munca..Vorbesc murdar uneori cand nu se pot abtine chiar si injura.Inseala si trage de unde poate si de la cine poate ca sa-si umple buzunarele lor la fel sunt si angajatii lor (frati in Domnul).Pe strada clacsoneaza,fluiera sau comenteaza dupa femeile mai putin imbracate si destrabalate.Oameni cu familie si nevasta acasa sunt care merg si la gagici fara sa stie sotia.Femeile se imbraca in mod extravagant cand merg pe starada ca sa fie apreciate de oameni.Au copii multi si ii lasa in ingrijirea starainilor sa-i creasca iniferent cum important e ca ,,sora,, sa fie libera.Minciuna e la ordinea zilei ,se considera femei istete cele care isi mint sotul si il manipuleaza cum vor ele.Nu se mai lucreaza cu dreptate si cu curatie de inima (a cam disparut moda aceasta).Tinerii fac absolut ce vor ei aici nu mai au parinti care sa-i controleze si sai invete.Stau logoditi cate 5ani ,isi permit de toate chiar sa faca sex ca doar si asa se casatoresc pana la urma isi zic ei.Inainte de casatorie pastorul o ia deoparte pe fata si o intreaba daca este virgina si atat,baiatul poate sa fi facut orice nu-i intereseaza.Ce daca ei au curvit se vor teme sa minta pastorul?Baieti si fete dorm impreuna desii altii stiu de asta si nu le zice nimeni nimic,vizioneaza filme porno pana si in biserica la ora de rugaciune unii se plictisesc,isi scot celularul si se distreaza cu un filmulet porno.
Acestia sunt fratii si surorile care vin imbracati decent la biserica si va tin datinile voastre, programe plictisitoare care pe multi ii adoarme.Le-ati astupat constiinta lor murdara cu niste legi de biserica amagindu-i ca merg bine in felul acesta dandu-le frau liber sa pacatuiasca cat vor ca D-l vede numai in biserica.Daca veniti cu blugi in biserica noi va punem sub dsiciplina,daca curviti nu ne intereseaza.
Nu ar fi oare timpul sa lasati varuitul mormintelor pe dinafara si sa intrati inauntru si sa aruncati toate putregaiurile urat mirositoare.Este usor sa fi Pastor de birou sa ai legitimatie si o diploma ma rog si sa scrii niste legi pe o foaie pentru tinuta in biserica care sa o raspandesti la romanii din taoata lumea si cand scad banii din buzunar pregatesti o predica bunisoara si faci o vizita la fratii de prin Europa prin bisericile mai mari sa-ti mai faci ceva provizii ca romanii de oriunde sunt asa deschisi la inim,nu?Oare nu este timpul sa va dati jos de pe tron si sa iesiti pe campul de batalie unde tinerii din diaspora au nevoie de studii sanatoase,invataturi pentru o pocainta curata care sa izvorasca din inima,sa va plecati la nivelul lor ascultandu-le problemele prin care trec si sa-i intelegeti,sa le raspundeti la grelele intrebari ale vietii,sa va rugati si sa plangeti impreuna cu ei,fara pretentii ci dintr-o inima curata si sincera de a ridica starea lor spirituala decazuta.Apoi cu siguranta se vor vedea schimbari pe dinafara.Daca veti face astfel cu siguranta ca Domnul se va ingrijii si de nevoile voastre financiare ca El este bun si gata sa rasplateasca ostenelile fiecaruia.Ar fi multe de spus dar ma opresc aici.
Cu lacrimi grele va scriu toate acestea si cu o dorinta arzatoare ca biserica sa se intoarca de la pierzare in frunte cu voi.

3. calvin - februarie 18, 2008

Frate Vasile, ai mare dreptate, si eu traiesc inafara Romaniei si sunt si tanar, le vad si eu pe toate si cunosc multe adevaruri dureroase dar circulara aseasta nu cred nici o clipa ca incurajeaza destrabalarea ci dimpotriva. Eu cred ca in multe din situatiile despre care vb dumneavoastra s-a ajuns datorita faptului ca multi pastori au lasat lucrurile in voia lor. Noi nu trebuie sa judecam aceste “legi” cu toate ca eu nu le iauca pe niste legi ci ca pe niste dreptare. Nu cred ca datoria noastra e sa judecam ci sa indemnam pe toti la pocainta inclusiv cand vedem un pastor sau lider spiritual ca a gresit, in dragoste sa-i atragem atentia. Dureros este ca f multi frati cand aud poate o vorba mai nepotrivita dingura unui lider spiritual,intai bate toba in stanga si dreapta in loc sa-i spuna cu dragoste ca a gresit si apoi sa se si roage pentru el. Si nu uitati frati penticostali ca si pastorii sunt numai oameni si ei mai gresesc si satan trimite mai multi impotriva lucratorilor. Domnul sa ne ajute sa pastram calea acea care este veche de 2000 de ani.

4. timonyk - martie 22, 2008

problemele astea au aparut pentru ca
” pastori nostri ” (pamanteni ) se grabesc sa-i coboare inapa pe noiii sositi la inchinare si apoi ii uyta sa-i hraneasca si sa-i sfatuiasca prin duhul sfint ci ii ii invata din duhul minty lor si inteleptinea lor

5. dan - septembrie 28, 2008

draga protestatarule ,Ai cunostinte subtiri . Cel mai mare expert mondial in cresterea Bisericii nu este Christian Schwarz ci Mangaitorul adica Duhul Sfant , asta bineinteles daca esti penticostal .

6. laurentiu - septembrie 28, 2008

draga Dan,
Ai perfecta dreptate. EL este initiatorul cresterii Bisericii.

Dar ai fost neatent atunci cand ai cititi protestul meu. Citez: “Christian Schwarz unul dintre cei mai mari experti mondiali in cresterea Bisericii…” Unul dintre cei mai mari experti nu e tot una cu cel mai mare expert, nu-i asa?

7. catalin moldovan - ianuarie 11, 2009

Da salut comentariul lui Vasile si ma bucur foarte mult ca in mare parte ce se intampla aici el a scris mai detaliat in anumite cazuri.Eu sincer nu am avut neplacerea sa asist la astfel de intalniri amestecate cu mici jocuri pornografice.La noi e mai diferit.Tinerii care au crescut in biserica acum cresc si ei in alte biserci prin tara sau strainatate,fiind acolo cu munca sau studiile.Ar mai fi un aspect legat de rugaciune:aici unii cand e vorba de rugaciune se uita prin biserica sau cauta o cantare in caiet(macar ca dupa aceea nu e cantata din inima-se vede reactia celorlalti)sau se uita la ceas cand vor expria cele 3 minute de rugaciune ca nu se mai termina.In sfarsit se termina si rugaciunea…apoi colecta,vine fratele in fata prezinta plictisit ce v-a urma:predica x,apoi o cantare obisnuita.Canta vreo cateva surori ca nu au de ales iar celilalti nu stiu ce se intampla.In fine se termina si programul cu”adunarea este libera”pe drept numit asa ca la stresul in care au stat multi asta da “eliberare”.Nu dam vina pe Cult ca nu-s ei de vina.Dintr-un birou de la x kilometri nu se stie ce este aici in biserica.Sa fie fratii”cuminti”si sa paraseasca fiecare zona in liniste cu strangeri de mana si priviri cetoase.In rest asa zisa miscarea penticostala nu v-a putea sa-si indeplineasca marea insarcinare data de Domnul Isus in aceste conditii.
Ne rugam pentru noi schimbari in biserici,familii si inimi.
Cu asteptari Catalin M.

8. elisa - ianuarie 16, 2009

Se invoca mult Duhul Sfant,daca l-am avea,nu ar fi necesara nici o corectie,pentru ca noi ascultam decat de El.
Ne place si cu lumea si cu Domnulde asta s-a degenerat atat totul..si atunci au incercat prin reguli sa puna o stavila..dar uitati-va la scolile din lume? cum arata ele? era rau inainte cand fiecare elev avea un statut? noi avem un statut de crestin,pe care nu-l respectam si atunci regulile ne omoara,,,dar daca din dragoste adevarata ne-am iubi Stapanul? nu ne-am imbrca cum Ii place Lui?nu am canta cum Ii place Lui? nu am da saracilor,din comoara adunata pe pamant,pe care oricum o vor roade moliile,marind astfel comoara din cer?
Duhul sfant est eprea des invocat la penticostali,,,in loc sa fie trait,ca sa stralucim inainte celorlalti prin trairea autentica,pe care ne-ar da-o Duhul.
Toti suntem ctrestini dupa aceeasi evanghelie,toti trebuiesa fim botezati si ppecetluiti cu Duhul Sfant,toti trebuie sa ne boteazam, maturi,in Numele Tatalui al Fiului si al Duhului Sfant..atunci de ce avem confesiuni diferite?
In orice confesiune m fi,trebuie sa vem o traire placuta Domnului,sa ne purtam,imbracam,sa vorbim,cu rusine si sfiala,cum se cade unor sfinti,,,si atunci,,lumea ar vedea ca “avem ceva deosebit” pt ca nu ne asemanam cu ei,in nimic,,,rusinea si sfiala au disparut,respectul tineriolr pt batrani(vorbesc de cei credinciosi),ne place sa cantam cantari neduhovnicesti,pe care le mai si numim cantece,cantate de artisti…
Sa nu ne pacalim singuri…Domnul nu se lasa batjocorit,nici de ingamfarea noastra,nici de ascunderea bogatiilor noastre,ba mai facem gesturi cu rsarcaii,pe carea evm grija sa fie cunoscute de toata biserica,dand cate o masa…sunt surori,care stau in frig,fara caldura,pe asemenea temperaturi,unele nu au apa curenta,alta lemne,,,si noi huzurim,,,dar va mai merge mult asta?
Lumini ne vrae Dumnezeu in lume…Lumini!prin tot ceea ce suntem si face,in totul totului tot…este legalism ca din dragoste pentru Domnul,sa fim in toate dupa voia lui? ca sunt si legalisti,,,e problema lor,,dar nuexista sa Il ai pe Domnul si sa te imbraci oricum,sa canti orice,sa faci ce vrei,sa spui ceea ce te taie capul..Smerenia,,,inapio la lege si la marturie zice Domnul,care a venit sa implineasca legea..
O snatoasa intoarcere dorec tuturor,la Domnul!ca sa ne ploaie ploaie de primavara…

9. elisa - ianuarie 16, 2009

scuze pentru greselile din graba,,,nu am recitit,inainte de a trimite,iertare…